De vario



De vario is eigenlijk de automatische versnelling van je scooter en zorgt ervoor dat het toerental altijd hetzelfde is. Als dit niet zo is is je vario niet goed afgesteld (later meer).
Als je je carter (dat deel waar de kickstarter op vast zit) openmaakt zie je 2 vario's met een V-snaar eromheen, de voor vario zit links, de achter vario zit rechts met die twee schijven waar de riem tussen zit, en de (slip)koppeling zit in die ijzeren trommel die voor de twee schijven zit. Dit samen heet de transmissie: een voor vario, een achter vario (tezamen de versnellingsbak) en een slipkoppeling (koppeling om weg te rijden) en tandwielen (een stel vaste tandwielen). De vario is eigenlijk de automatische versnelling van je scooter en zorgt ervoor dat het toerental altijd hetzelfde is. Als dit niet zo is is je vario niet goed afgesteld (later meer).
Als je je carter (dat deel waar de kickstarter op vast zit) openmaakt zie je 2 vario's met een V-snaar eromheen, de voor vario zit links, de achter vario zit rechts met die twee schijven waar de riem tussen zit, en de (slip)koppeling zit in die ijzeren trommel die voor de twee schijven zit. Dit samen heet de transmissie: een voor vario, een achter vario (tezamen de versnellingsbak) en een slipkoppeling (koppeling om weg te rijden) en tandwielen (een stel vaste tandwielen).

Met een scoot moet je zelf geen hogere versnelling nemen, hiervoor zorgen de gewichtjes, die duwen eigenlijk de vario naar buiten waardoor de v-snaar in een hogere positie komt te staan en je sneller gaat. Hoe vlug je vario dicht gaat hangt af van het gewicht van de rollers. Als je met zware gewichtjes zit gaat je vario vlugger dicht en heeft je motor de mogelijkheid niet om hoge toeren te beginnen draaien. Wanneer je lichte gewichtjes plaatst zal je vario minder vlug dicht gaan zodat je motor de kans krijgt om toeren beginnen te maken.
Nu denk je als je motor veel toeren maakt dat je ook snel zal optrekken, niet altijd hoor! Dit is afhangkelijk van het toerental waar de beste vermogen-koppel afgegeven wordt. Als je iets afweet van uitlaten zie je dat een expansieuitlaat zijn beste vermogen afgeeft op een hoger toerental dan de standaard uitlaat. Daarom worden er meestal (lichtere) gewichtjes bijgeleverd bij een andere uitlaat.

Langsachter moet de vario opengaan om op een hogere versnelling te komen. In de achtervario zitten er geen gewichtjes. Wanneer je voorvario dichtgaat, opent de achtervario automatisch, maar die moet ook weer dichtgaan als je vertraagt, daarom zit er een drukveer langsachter in je vario.

uitleg 2

De Variateur (Vario) heeft als taak de motor op een constant toerental te laten draaien, dit gebeurt dankzij de rolletjes, die tijdens het optrekken naar buiten rollen, dit is dus als het ware de versnelling van je scooter. Wordt de diameter van de V-snaar bij de vario groter, en bij de koppeling juist kleiner. Ik weet niet of je daar het nut van snapt, maar het is heel simpel: Als je eerst optrekt zitten de rolletjes nog in hun beginpositie, de snaar heeft dan een kleine diameter bij de vario en een grote bij de koppeling. Als nu de motor op toeren komt gaat de V-snaar heel snel om de vario draaien (daar is immers de de diameter heel klein, dus blijft ie daar kort), dus de snaar draait snel. Maar bij de koppeling is de diameter juist groot, hierdoor draait het wiel langzamer, maar dat maakt niet uit omdat je dan toch optrekt. Zo benut je dus het vermogen van je motor het best. Maar de motor blijft op het zelfde aantal toeren draaien, dus moet er wel wat veranderen wil je een hogere snelheid krijgen.

Daarom zijn er rolletjes, die ondervinden bij een bepaald toerental een grote middelpuntvliedende kracht (=
hetzelfde als een emmer water die je rondslingert) waardoor ze naar buiten worden gedrukt, dan wordt de vario naar de koelvin voor de carter geschoven. Als dit gebeurt wordt bij de krukas de ruimte voor de V-snaar kleiner, waardoor de V-snaar naar boven gaat. hierdoor wordt de diameter van de V-snaar juist bij de vario groter dan bij de koppeling, en gaat het wiel dus sneller draaien.




Je kunt eigenlijk
niet veel tunen aan je vario, je kan een mooie race vario van polini of malossi kopen, maar dan houdt het wel zo ongeveer op, wel goochelen ze in de racerij wat met ringen achter de vario en van die shit, maar dat raad ik je niet aan tenzij je weet wat je doet. Een race vario zorgt voor een beter verloop (je gaat sneller naar je top en niet in stappen), en je top is hoger. Je top is hoger omdat je bij een standaard vario een kleinere diameter van de V-snaar hebt dan van een race vario, dus bij de race vario draait de V-snaar nog sneller rond. Ook kan je met zo'n race vario wat sneller optrekken, omdat je V-snaar dan dichter op de krukas kan terugvallen.

 

                                                        Race vario


Als je een race (voor)vario i.p.v. een gewone vario zet, zal je harder gaan rijden, ( b.v. Polini/ Malossi/Top Performance) Dit komt omdat de wand schuiner is en soms is de diameter ook groter dan de originele vario. Hierdoor kan de V-snaar sneller omhoog "klimmen". Dat betekent dus dat je sneller een grotere transmissie krijgt, waardoor je scooter sneller optrekt.
In de vario zitten normaal gezien 6 rolletjes/gewichtjes. Deze rollen bepalen alleen je toerental tot je topsnelheid. Vaak krijg je bij een snelle uitlaat een setje rollen erbij. Rollen zorgen er alleen voor wat voor toerental je maakt, als je er 10 gram instopt is het net zoiets als in de auto wegrijden in de 3e versnelling, bij 30 in z'n 4 en bij 50 in z'n 5, hij schakelt op bij lagere toeren.
Te lichte rollen is ook niet goed, je scooter maakt dan ontzettend veel toeren bij het optrekken, terwijl je amper vooruit komt. Ook extra snelle slijtage! Dus: Je kunt beter iets zwaardere rollertjes nemen dat te lichte.

                                                              Voordelen:

1e: Omdat een race vario een grotere diameter heeft en je dus een hogere snelheid kan bereiken (veelal mits vervangen van v-snaar en e.v. vaste schijf)
2e: Omdat je een race vario gemakkelijker kan afstellen doordat er meer verschillende gewichtjes leverbaar zijn en de helling constanter loopt.
3e: Omdat een originele vario te weinig sterkt is om al die bijkomende pk's te verwerken als je je scooter opgedreven hebt


 


 

 




ęCopyright 2003-2006 Scooter-power.nl. All rights reserved