Howto: Race ontsteking plaatsen

Benodigheden:

VliegWiel trekker

user posted image

micrometer

user posted image

schroevendraaier,
dopsleutelset,
zuigerstop of varioblokkeersleutel
imbussleutel
race ontsteking


We gaan beginnen!!

STAP 1.

als eerst verwijderen we de kappen die in de weg zitten van de cilinder en de ontsteking (dus ook de waterpomp of luchtkoeling)


die bout die erop zit draai je eraf met een dopsleutel.
dan merk je dat ie nog steeds vast zit <_<
hier gebruik je de vliegwieltrekker, draai em er goed op. (let op draaid em er in tegeovergestelde richting in)
pak nu je dopsleutel en draai je vliegwiel eraf. (let wel ff op dat je de zuiger al tegen de zuiterstop hebt want dan beschadig je je zuiger minder in plaats van dat je een ruk geeft aan je dopsleutel en de zuiger dan met rotgang tegen de zuigersop komt)

user posted image

STAP 2.

ok nu je je vliegwiel eraf hebt gehaald hou je dit over:

user posted image

dat zijn de spoelen... die kun je met een schroevendraaier er zo afdraaien.
nu kun je het hele zaakje eraf halen, en ook alle draden die er aan vast zitten.

STAP 3.

nu heb je een leuke kale plek die we zo gaan opvullen :scoot:
maar daarvoor moeten we eerst de spie van de krukas verwijderen.
omdat de rotor er anders niet op past.

user posted image

verwijder nu ook de bobine en cdi van het frame:

user posted image

STAP 4.

pak een imbus sleutel en bevestig de grondplaat:
maar draai em nog niet strak vast.

user posted image

STAP 5.

haal je bougie uit je cilinder, en draai de micrometer in de bougie gat,
draai nu aan de krukas totdat de zuiger in het bovenste dooie punt komt.
draai nu aan de micrometer totdat de meter de zuiger aanraakt.
ok en nu draai je de micrometer terug naar de gewenste voorontsteking.

(3 a 5mm bij de HPI)
(2,25 mm bij malossi)
(1,4 mm bij seletra rood)
(2,25 mm bij polini)

en draai de krukas weer totdat ie de micrometer weer aanraakt.
met dooie punt bedoel ik als de cilinder boven is en daar "dood"blijft zitten

user posted image

STAP 6.

zorg dat de zuiger niet meer kan bewegen maar wel op de gewenste voorontsteking blijft staan, (varioblokkeersleutel)
nu monteren we rotor en stator (binnen en buitenhuis)
zorg dat beide merktekens overeenkomen.

user posted image

en nu kun je moertjes van de stator aan de grondplaat vastmaken, en daarna kun je de moer op de krukas draaien die alles bij elkaar gaat houden.

STAP 7.

de simpelste stap die je ook wel zonder plaatjes kun doen
monteer de bobine aan het frame en zorg dat ie met beide punten in contact staat met het frame.
en de cdi monteer je ook aan het frame.

verbind de draden van de stator met de cdi, en de cdi verbind je aan je bobine.

KLAAR!!!

die draad die van de bobine afkomt is je bougiekable en die hoef je alleen maar met de dop op je bougie te doen en je kunt rijden.

adres
© Copyright 2003-2009 Scooter-power.nl. All rights reserved.