Nitrous

NOS

 Wat is Nitrous Oxide en wat is het niet?

 Voor de motor is Nitrous Oxide een meer pure vorm van normale lucht. Omdat we alleen maar geïnteresseerd zijn in de zuurstof in de   lucht,  is Nitrous Oxide een eenvoudige manier om de hoeveelheid zuurstof te verhogen om meer pk’s te krijgen. De extra power komt altijd van extra brandstof. Nitrous Oxide is geen brandstof. Nitrous Oxide is een makkelijkere manier om meer zuurstof te krijgen die nodig is om meer brandstof te verbranden. Als je alleen Nitrous Oxide toedient en niet meer brandstof , dan versnel je alleen de verbranding van de brandstof ten opzichte van normaal. Dit resulteert, vaker wel dan niet in destructief pingelen. De energie komt van de brandstof en niet van de Nitrous . De Nitrous Oxide zorgt er alleen voor dat je grotere hoeveelheden brandstof kan verbranden in de dezelfde hoeveelheid tijd. Het totale effect is een forse toename in de totale hoeveelheid energie die vrijkomt, deze zorgt ervoor dat je meer pk’s krijgt.



Geschiedenis

Het gebruik van Nitrous Oxide in motoren dateert uit de Tweede Wereld oorlog. De Geallieerden gebruikten het in hun vliegtuigen om in tijden van nood extra vermogen bij de hand te hebben zodat het vliegtuig sneller ging en tot grotere hoogte kon klimmen. Door de komst van straalmotoren verdween de belangstelling. In de jaren zeventig kwam de belangstelling hiervoor weer terug maar nu in de racerij. Vanaf die tijd is het niet meer verdwenen. In het begin waren het vrij provisorische systemen waar nogal eens wat mee gebeurde. Maar door bedrijven als Nitrous Oxide Systems ( NOS ), Nitrous Xpress is het product verder ontwikkeld zodat de veiligheid flink is verbeterd ten opzichte van vroeger.

 



 Typen Nitrous systemen

 Wat zijn “ wet” en “ dry” systemen Dit zijn de twee basis types van Nitrous systemen. Over het “dry” systeem is de meeste  verwarring. Een “dry” Nitrous systeem betekend eenvoudigweg dat de benodigde brandstof door de standaard injectoren geleverd  wordt. Het bovenste gedeelte van het inlaat spruitstuk blijft droog (geen brandstof ). Dit bereiken we door twee methoden. Ten eerste  wordt de druk verhoogd door toediening van Nitrous wanneer het systeem wordt geactiveerd. Dit zorgt voor voor een toename van de brandstof flow. De tweede manier om de benodigd de brandstof toe te dienen is door de tijd dat de injectoren open staan te verlengen. Dit wordt gedaan door te veranderen wat de computer “ziet”, de computer dwingen om de benodigde brandstof toe te voegen. Nu er voldoende brandstof is kan de extra brandstof worden verbrand m.b.v. de Nitrous en zo voor meer power zorgen.

Het tweede type van een Nitrous kit is een “wet” systeem. De kit geeft Nitrous en brandstof tegelijkertijd af. (normaal gezien 3-4” voor het gasklephuis ). Dit systeem maakt het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk nat met brandstof. Dit systeem wordt aangeraden voor turbo/ supercharged motoren.

 

 



Nitrous purge

Dit is vooral bekend geworden door de film 2 Fast 2 Furious. Het ziet er wel stoer uit om wolken Nitrous naar buiten te spuiten maar heeft ook wel degelijk een functie. De “purge” zorgt ervoor dat de Nitrous in de leidingen verschoond wordt en de druk verhoogd. Zodat er bij gebruik van de Nitrous direct respons optreedt en niet vertraagd wordt onderdruk in de leidingen..


 

 

Lachgas

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Hoe werkt het?

Motoren hebben een mengsel van 14,7 delen lucht op 1 deel benzine nodig voor de ontsteking. Dus auto’s hebben lucht nodig, heel veel lucht. Over het algemeen betekent dit dat meer lucht meer kracht oplevert. Dit is waarom turbo’s en compressoren zo goed zijn. Ze perzen namelijk meer lucht in de motor. Lachgas doet dit op een andere manier. Het is namelijk niet lucht wat je nodig hebt maar de zuustof in de lucht. Lachgas verhoogt namelijk het zuurstof gehalte in de lucht die de motor binnenkomt, wat de kracht een “boost” geeft. “Droge” lachgas systemen voegen zuurstof toe aan de lucht wat binnenkomt en “Natte” Lachgas systemen voegen dit toe aan de cilinders, dit vermengt met benzine

 

Technische informatie

Een set begint als basis met 30% vermogenstoename. Werking is de som uit koeling van de aangezogen lucht (gaskookpunt - 90° C) en het feit dat lachgas een zuurstof drager is (36% zuurstof aanwezig). Alleen voor acceleratie en kortstondig gebruik. Bij voldoende technische maatregelen tot meer dan 150% vermogenstoename mogelijk. 

 

Diverse Lachgas stages: 

 

NX Stage one

 


Het NX Stage One Systeem kan in bijna alle injectie motoren (ook Turbo) toegepast worden. Bij inbouw in een produktie auto zijn geen grote modificaties nodig. De vermogenstoename is hierbij, afhankelijk van de setting, 35, 50 of 75 Pk, de koppel toename is tenminste 30%

 

     

 

NX Dual stage

 


Het NX Dual stage systeem is net als het stage one systeem in elke injectie motor toepasbaar, alleen verzorgt deze set wat minder slijtage op de koppeling doordat het vermogen geleidelijker inkomt. Hierdoor is de kans op wielspin ook kleiner.Bij het monteren van deze set is het toepassen van een hoge rendements benzinepomp gewenst.

     

 

N-ter cooler

 


Bij een sterk getunde turbo of compressormotor waar het tunen door middel van lachgas niet mogelijk bieden wij een een ander kit aan. Met de hulp van de N-ter Cooler wordt lachgas of CO2 (welke beide bij inspuiting zeer koud zijn) op de intercooler gespoten. Hierdoor zakt de temperatuur van de intercooler drastisch, waardoor een hoger vermogen bereikt wordt.

     

  

Direct port injection

 


Dit Direct port injectie systeem is voor klanten waarbij de motor al optimaal voorbereid is voor meer vermogen. Het systeem is ontwikkelt voor de professionele autosport liefhebber en voorziet elk inlaatkanaal van inspuiting. Dit systeem kan ook toegepast worden op carburateurs. 

     

Direct Port Injection :

Type    Vermogenswinst
V8        100/150/200/300/400/500 Pk
V6         60/90/120/150/200 Pk
4 Cil.     50/75/100/150/200 Pk



 

adres
© Copyright 2003-2009 Scooter-power.nl. All rights reserved.