Werking vertanding


Het hoge toerental van de achterkoppeling wordt teruggebracht naar een goed toerental voor het achterwiel door middel van tandwielverhoudingen van de tandwielen in het carternaaf.

De tandwielen in de achternaaf hebben vooral invloed op je topsnelheid. Het heeft nut om andere tandwielen te nemen als je tijdens acceleratie een normaal toerental hebt maar op topsnelheid je scooter hoge toeren kan maken. Als je dan een zwaarder overbrenging neemt zal je een stuk harder rijden. De acceleratie blijft ongeveer hetzelfde omdat je vario de zwaardere overbrenging compenseert. Alleen vanuit stilstand kom je misschien iets minder snel weg.

Vooral bij gietijzeren 70cc`s heeft dit veel zin. Omdat deze cilinders een nog redelijk normaal toerental hebben. En een hoog vermogen, het kan je soms wel 25km/h schelen. De vertanding bestaat uit een primaire en een secundaire tandwielen set. En je hebt nog het verschil tussen rechte vertanding en schuine vertanding. Omdat de rechte vertanding minder wrijving maakt wordt hij minder warm en dat scheelt weer aan slijtage. Het kan je ook nog een beetje snelheid schelen, maar dat is om te verwaarlozen.

Doordat de voor vario en de achter polies van je scooter even groot zijn draaien beide polies dus even vlug. Omdat je achterwiel niet zo vlug mag draaien zitten er tussen je achter polies en achterwiel 2 paar tandwielen die de toeren verminderen en deze reduceren in trekkracht. Wanneer de motor van je scooter zo'n 10000 toeren draait het achterwiel zo'n 800 toeren.

Als je je scooter opdrijft met een andere cilinder, uitlaat, carburateur, vario, plaatsen van profielbandjes op booster, ... zal je meestal niet veel vlugger gaan dan 80 km/u, gewoon omdat je tandwielen te kort zijn. Wel zal je altijd op je achterwiel wegtrekken. Wanneer je dus vlugger wilt gaan moet je andere tandwielen plaatsen.
Andere tandwielen worden veelal uitgedrukt in procenten. Ik reed vroeger zo'n 68 met mijn originele tandwielen aan 10 000 tpm, dan heb ik secundaire vertanding gestoken van +20% en later ook primaire van +20%, dus, 68 + 20% = 82 + 20 % = 100 km/u. Zo kan je dus je snelheid berekenen wanneer je andere tandwielen zou steken.

Er zitten 2 paar tandwielen in je scooter, de primaire en de secundaire. Foto's zie hieronder;

Primaire vertanding Secundaire vertanding

Je kan dus je primaire of secundaire tandwielen vervangen. Zoals je ziet hebben heeft de primaire vertanding schuine tanden, dit verminderd de speling tussen 2 tanden waardoor je tandwielen veel minder lawaai maken, maar er ontstaat dus meer wrijving => vermogenverlies. Je kan dus rechte vertanding kopen. Als je tandwielen koopt zal je ze meestal nog op elkaar moeten persen(achterste tandwiel van prim. en voorste van secundaire), dit moet normaalgezien met een hydrolische pers gebeuren, maar ik doe dit met een drukpistool en een polie trekker. Lektronis levert voorgeperste sec . tandwielen, zodat je ze er gewoon kan inplaatsen.
Om nog minder wrijving te hebben kan je een gelagerd vertanding deksel van Top Performances kopen, dit is wel alleen verkrijgbaar voor Minarelli rijders, maar nu brengt Malossi rechte vertanding uit die op naaldlagers lopen, dus ook weer minder wrijving..

In het begin dat je nieuwe tandwielen gestoken hebt zal je erg traag trekken en ook niet zo vlug gaan, want tandwielen moeten wat in elkaar slijten. Dit duurt meestal zo'n 100km.

Let ook op dat je geen te lange vertanding neemt. Wanneer je met een originele scooter tandwielen van +20% steekt zal je erg langzaam optrekken en zal je nooit je bereken topspeed kunnen halen. Je moet dus eerst maken dat je vermogen bij krijgt.
Bij een opgevoerde scooter zal je na het plaatsen van langere tandwielen iets minder hard trekken onder de 10km/u, maar echt veel scheelt het niet in optrekken. Als je het bekijkt in tijd van 0 -> 70km/u zal je er niet langer overdoen
.

                              

adres
© Copyright 2003-2009 Scooter-power.nl. All rights reserved.