De krukas is eigenlijk de aandrijving, van de op en neer bewegende zuiger in de cilinder.

Als ze zuiger op en neer gaat in de cilinder kan je er nog niet veel mee, maar aan de zuiger zit dus een stang (de drijfstang) dat is een deel van je krukas. De zuiger gaat op en neer dus de drijfstang gaat ook mee naar boven en beneden, daaraan zit een draaimeganisme en die zit aan een halve cirkel en die drijfstang zit er scheef op, zodat als die zuiger op en neer gaat er een draaiende beweging bevind...

Die draaiende zit aan een lange soort buis, waaraan een klein stukje verder je vario op vast zit, dus als je krukas gaat draaien draait je vario op deze manier zo mee de rest van dit proces staat bij vario en koppeling.

 

Hoe werkt een krukas? Dat is eigelijk ook heel simpel. Je hebt natuurlijk je zuiger en je clinder alles bij elkaar. Doordat je bougie benzine ontsteekt ontstaat er een explosie. Die explosie duwt je zuiger naar beneden. Aan je zuiger zit je drijfstang vast, en aan de drijfstang zit je krukas het hele principe ontstaat om van op- en neer gaande energie ronddraaiende energie te maken. Doordat je drijfstang naar beneden gaat draait je krukas. voorbeeld:





zoals jullie zien zit de drijfstang niet in het midden vast aan de krukaswangen maar aan een zijkant. Dat is omdat er precies contra(tegenover) een contragewicht(tegengewicht) zit door de kracht waarmee de zuiger naar beneden gaat slingert je krukas rond doordat het contragewicht zwaar is en iets wat zwaar is blijft langer "doorslingeren".

En zo herhaalt dat zich steeds weer en aan het ene einde van de krukas zit natuurlijk de vario die drijft de snaar enz aan dat heeft geen uitleg nodig. Aan de andere kant zit de ontsteking met het vliegwiel doordat de krukas draait draait het vliegwiel ook en die komt langs je ontsteking en daar ontstaat energie die uiteindelijk uitkomt bij je bougie en wat zich dus uit in een vonk.



 

Krukaslagers


Deze zijn nodig om bijv. dat scharnier goed te kunnen laten draaien met de toeren die erop komen te staan. Je hebt ze in verschillende sterktes en merken. Die lagers en keerringen (koop je bij elkaar, athants dat is wel verstandig) kom je al makkelijk op een dikke 150 euro uit. Aan te raden voor de lagers zijn de C3 lagers. Mocht je een Hebo Manston Stage 5 of een MHR speed getuned hebben dan kun je beter voor de C4 lagers gaan.

    

adres
© Copyright 2003-2009 Scooter-power.nl. All rights reserved.