Carburateur

De carburateur is het gedeelte waar je de benzine met de lucht mengt en dit mengsel wordt door de onderdruk in de cilinder naar de cilinder gezogen.
 

Op een standaard scooter zit er normaalgezien een 12mm carburateur. Carburators bestaan er in verschillende maten.:

-12mm(op standaard scooters)

-14mm, 15mm, 16mm, 17.5 mm, 19mm, 21mm en 25mm

Wanneer je een andere(grotere) cilinders steekt is het aangeraden een grotere carbu te steken.
Een 17.5mm is eigenlijk de beste die je kan steken; hij verbruikt niet veel meer en hij geeft veel betere prestaties.
Een 19mm geeft wat betere prestaties maar het verbruik stijgt wel weer.
Een 21mm geeft misschien nog iets betere prestaties maar niet evenredig met z'n verbuik
Een 25mm is echt overbodig. Alleen nuttig bij echt hoogtoerige scooters(15000 tpm).

Een grotere carburateur is maar nuttig wanneer je veel toeren draait. Een BW's draait normaalgezien niet meer dan 10 000tpm, dus een groter dan een 17.5mm is overbodig.
Bij een LC blok ga je hoger in toeren en kan je een 19 of 21mm nemen.

Op een standaard cilinder(50cc gietijzer) zal een grotere carburateur niet zoveel verschil geven. Op een snelle 50cc (alu) zal een 17.5mm dan wel nuttig zijn

                        


 

Hoeveel mm?


 

Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik. Onder je originele scooter ligt meestal een 12mm carburateur. Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.


 

Afstellen?
 

Je carburateur is makkelijk af te stellen. Je moet ff een stuk keihard rijden en dan je contactsleuteltje omdraaien. Bougie eruit draaien en kijken: als je bougie een koffie-met-melk-bruine kleur heeft dan is de mengverhouding precies goed. Als de kleur donkerder is (zwart), dan krijgt ie teveel benzine en /of te weinig lucht. Dit kan je op verschillende manieren oplossen. Kleinere sproeier, of zorgen dat je meer lucht krijgt: luchtfilter onder handen nemen of aa je luchtschroef draaien. Is de bougie te licht van kleur, dan krijgt hij te weinig zuurstof. Een grotere sproeier erin en klaar is kees.

 

Luchtschroef

 

De luchtschroef staat standaard 1,5 slag open (d.w.z. helemaal dicht en dan anderhalve slag open). Als je hier niet tevreden over bent ga je wat afstellen. Rijdt eerst je scooter even warm en ga dan aan de slag. Gewoon uitproberen door te draaien met kwart slagen tegelijk. En dan even testen. Weer wat draaien en testen enz. Tot je denkt hij reageert wel snel en zijn toerental is wel goed. dan gan je stationair schroef ff bijstellen.


 

Stationairschroef
 

Je stationairschroef moet ook goed afgesteld staan.De naam zegt het al: deze schroef regelt het toerental van je scooter als hij stationair draait. De stationairschroef zit aan de zijkant van je carburateur (naast de luchtschroef). De stationairschoef steekt iets meer uit dan de luchtschroef en is meestal groter. Laat je scooter stationair draaien en draai aan je stationairschroef tot je scooter bijna stilvalt nu een beetje naar rechts zodat hij net iets harder draait.

 

adres
© Copyright 2003-2009 Scooter-power.nl. All rights reserved.